söndag 18 november 2012

Vatten är livsviktigt

Dricker du tillräckligt med vatten eller äter vattenrika frukter och grönsaker? Själv försöker jag få i mig dagsbehovet som är strax under 2 liter när det är varm ute. Vi har det hur lyxigt som helst när vi bara behöver gå ut i köket och få vatten ur kranen. Det är långt ifrån alla förunnat på vår klot att kunna göra så.  Finns mängder av människor som varje dag kämpar för att få vatten till sina hem och sysslor och inte minst för att få i sig tillräckligt med vätska.



 Drar mig även till minnes hur jag funderat över allt vatten som sålts i butikerna när vi varit på semesterresor genom åren. Vad skönt att inte vi behövde bära hem vatten varje dag för vårt dryckesbehov. För inte skulle det bli så i våra butiker!

Nu blev det så ändå. Helt sjukt och helt onödigt. Kallt vatten och rent sådant har vi nästan gratis och ändå köper vi det. Brukar tänka den svindlande tanken att det vatten vi dricker är samma vatten som alltid funnits och som hela tiden är i omlopp. Helt otroligt och hjärnan slår nästan bakut om man ska göra en vattenresa till dess källa. Just nu småregnar det ute och vatten samlas i de båda plåthinkarna som finns utanför vårt växthus, perfekt att vattna med sedan. Igår sa jag till sonen att han skulle sticka ner handen i en av hinkarna för att få samma känsla som att känna på vattnet i en svensk insjö. Just igår var vattnet i hinkarna allt annat än varmt och behagligt.


http://liveearth.org/img/fpo/water-footprint.jpg

Kommer ihåg när en kompis och jag skulle ta ett premiärdopp i den insjö där familjen hade vår båt då. Det var i början av maj och vi var i de tidiga tonåren och slog vad om vem som vågade hoppa i från båten. I kom vi båda två och det var "svinkallt". Problemet var för mig att ta mig upp i båten igen så jag frös ordentligt. I den stunden tog jag beslutet att aldrig bli vinterbadare. Vi kollade vattentemperaturen efter doppet och jag har för mig att det var 12 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar